Algemeen Dagblad

Prinselijke liefdesfoto blijkt verslaggever met callgirl Jesse van Women of the World (nu The Courtesan Club). In september 1999 schrijft Het Algemeen Dagblad een artikel over hoe die andere grote krant een foto aankocht waarop high end escortgirl Jesse samen met een journalist staat afgebeeld, in de veronderstelling dat het een foto betrof van de Nederlandse kroonprins met zijn aanstaande bruid.

Rotterdam – De foto die De Telegraaf gisteren op de voorpagina plaatste van kroonprins Willem-Alexander en zijn nieuwe vriendin Maxima Zorrequieta is nep. In werkelijkheid gaat het om verslaggever Jeroen Mantel van More! Magazine en een escortgirl. Van een onzer verslaggevers.

Prinselijke liefdesfoto blijkt verslaggever met escortgirl

De originele afbeelding staat in het More! Magazine van deze maand bij een verhaal van Jeroen Mantel over escort als bijverdienste. In het verhaal komen onder anderen die callgirls aan het woord, van wie er één – Jesse, werkzaam bij de Amsterdamse club Women of the World – onherkenbaar op de foto is gezet. De 28-jarige Haarlemmer Mantel, die in de verte iets weg heeft van Willem-Alexander, legt op de foto liefdevol zijn hand om het middel van de dame.

Geen idee hoe de foto bij De Telegraaf is terechtgekomen

Hoofdredacteur Leo van Rooijen en van het lifestyleblad heeft er ‘geen idee’ van hoe de foto bij De Telegraaf is terechtgekomen. “Wij hebben er in elk geval niets mee te maken. Ik denk dat een handige jongen heeft gedacht: Hé, die vent lijkt op Willem-Alexander, daar ga ik een geintje mee uithalen.’’ In de Telegraaf is de foto afgedrukt onder de kop in chocoladeletters: ‘Mam, dit is de ware’. Als fotograaf wordt Rolf Timmermans genoemd, blijkens het bijschrift een Nederlandse toerist die in mei dit jaar het amoureuze duo tegen het lijf liep in New York. De ‘vakantieganger’ maakte de foto voor zijn eigen plakboek. Maar toen hij lucht kreeg van de prinselijke romance bood hij de plaat aan De Telegraaf aan.

De naam van de werkelijke fotograaf is Mike Wennekes (26), die freelance voor More! Magazine werkt. “Ik vermoed dat een slimmerik mijn foto rechtstreeks uit het blad heeft gepikt. Hij heeft er met behulp van de computer een waas overheen gegooid en de neus van Jeroen was verkleind. Anders zou direct zien dat het Willem-Alexander niet is. Daarna heeft hij de foto onder de naam Rolf Timmermans aangeboden aan de Telegraaf en er veel geld voor gekregen.’’

“Hé Jeroen, je lijkt een beetje op Willem-Alexander. Deze foto kunnen we goed verkopen’’

Het ironische van het verhaal is dat Wennekes, terwijl hij de foto van Jeroen Mantel maakte, voor de grap uitriep: “Hé Jeroen, je lijkt een beetje op Willem-Alexander. Deze foto kunnen we goed verkopen.’’ Jeroen Mantel was enkele jaren geleden sportmedewerker van het Haarlems Dagblad. “Verhalen uit onze krant gebruikte hij voor het huis-aan-huisblad Zondag, waar hij ook werkte’’, weten twee voormalige sportredacteuren zich te herinneren. “Hij is daarvoor berispt. Wel mocht hij wel voor ons blijven werken nadat hij beterschap had beloofd’’, zegt de één. “Hij was niet een van de betrouwbaarste’’, zegt de ander. Mantel ontkent illegale ‘doorverkoop’ van verhalen. “Er is in mijn tijd bij Zondag één keer een verhaal geplaatst dat ook in het Haarlems Dagblad had gestaan. Zondag is daar toen voor beboet.’’

Wennekes overweegt De Telegraaf voor de rechter te dagen

Wennekes overweegt De Telegraaf voor de rechter te dagen. Van Rooijen weet nog niet of hij stappen gaat ondernemen. “Die zogenaamde Rolf Timmermans is natuurlijk nooit meer te achterhalen. Hij heeft vanochtend naar onze redactie gebeld met de vraag of hij het telefoonnummer van Jeroen kon krijgen. Zo niet, dan zou Jeroen het wel merken. Ik heb hem nog gevraagd of hij meer of minder dan 20.000 gulden van De Telegraaf heeft gekregen. Minder, was zijn antwoord.’’

De hoofdredacteur van More! Magazine kan ongeveer aanvoelen hoe de sfeer op de Telegraaf redactie moet zijn nu het bedrog is ontdekt. “Ruim twee jaar geleden, toen ik nog hoofdredacteur was van Story, kreeg ik ook foto’s aangeboden waar zogenaamd Willem-Alexander op stond met een nieuwe liefde. Ik heb de platen afgedrukt, maar het bleek een grap te zijn van de redactie van Panorama, die de foto’s in scène had gezet.’’

Harry Bouwman, chef fotoredactie van De Telegraaf, wil over de canard niets zeggen. Hoe de foto bij zijn krant is terechtgekomen, wie de afzender is, hoeveel ervoor is betaald, geen enkele vraag wenst hij te beantwoorden. Hij verwijst naar De Telegraaf van vandaag waarin de lezers zou worden uitgelegd hoe de valse liefdesfoto op de voorpagina kon terechtkomen.

De betrokken callgirl Jesse noemt de plaatsing van de foto ‘te dom voor woorden’. “Gelukkig sta ik er onherkenbaar op, maar ik had van De Telegraaf toch minstens excuses verwacht.’’

 

 

error: Content is protected !!